Mikko Virtanen
40-vuotias salolaisyrittäjä harrastaa vanhojen pelikonsoleiden keräilyä, lumilautailua, nettisivujen tekoa ja ylläpitoa, urheiluautoja sekä vesijetteilyä.
Arkisto
Tesla esitteli hiljattain uuden automallinsa, Cybertruckin. Se on suunniteltu ensisijaisesti jenkkimarkkinoille, jossa rakastetaan pick-up mallisia autoja. Suomalaisittain ajateltuna lava-autot ovat verrattain epäkäytännöllisiä monestakin syystä. Niistä ensimmäisenä tulee mieleen ainakin:
Testan Cybertruck (tuttavallisemmin "CT") selättää näistä muut kohdat paitsi, että se ei todellakaan ole pieni vaan yhtä möhkäle kuin isot muutkin lava-autot.
Täällä Salon landella asuessa suuri koko ei ole ongelma. Parkkipaikan saa aina. Isolle kirkolle lähdettäessä parkkiongelma tulee vastaan, mutta se on niin pieni ongelma, että en koe sitä ongelmaksi alkuunkaan. Mutta tässä ne syyt miksi innostuin Cybertruckista:
Ajoin 2010-luvun vaihteessa Saksassa kauniissa maalaismaisemassa kapeita mutkateitä, kun vastaan tuli Humvee. Se oli niin iso, että se vei koko kaistan. Jouduin väistämään hieman sivummalle omalla kaistallani. Se oli kokemus, joka säväytti. Haluan samanlaisen! Joskus! ...ehkä!?
Olen siitä asti epäsäännöllisesti seurannut mobile.de:n ja jenkkien automarkkinoiden tarjontaa. Hinnat olivat 10 vuotta sitten n. 20 000 €. Nykyisin ei meinaa saada mitään edes kymppitonnin isommalla rahalla. Sellaisen saaminen rekisteriin Suomessa taitaa olla liki mahdotonta ja onhan se ehkä maailman turhin hankinta, säilytysvaikeudet ja kaikki.
Cybertruck puhutteli tämän haaveen kohdalla! Se vastaa koollaan ja erikoisuudellaan Humveen haavetta.
Hankin kai vuonna 2007(?) ensimmäisen Corvetteni. Sen jälkeen niitä on ollut 7 kpl kolmesta eri mallisarjasta. Museovetteäni en ole aikeissa hukata ehkä ikinä, mutta uudempi tällä hetkellä kesäautona oleva jää Cybertruckin jalkoihin niin tehoissa kuin kiihdytysnopeudessakin - ja paljon! Teslan ilmoittama 0-100 km/h kiihdytysaika on noin 2,9 sekuntia. 350 heppaisella Corvetella sama nopeus saavutetaan tehtaan mukaan 5,6 sekunnissa. Ripeähkö urheiluauto on siis likimain patalaiska verrattuna Cybertruckiin.
Cybertruckin ulkonäkö jos joku jakaa mielipiteitä. Se voi olla kamala pyörien päällä seisova pahvilaatikko tai futuristisen kaunis minimalistinen taidonnäyte ja kaikkea siltä väliltä. Pidän yksinkertaisesta. Siinä kun muut teininä liimaili auton perään kromimerkkejä, itse olisin halunut ne vähäisetkin automerkin ja mallin sekä litratilavuuden ilmoittamat kammotukset pois takaluukkua rumentamasta.
Vaimon kanssa valittiin vihkisormuksiksikin minimalistiset valkokullasta tehdyt rinkulat, joiden ainut yksityiskohta on sormuksen ympäri kiertävä ura. Sama kaava toistuu useimmissa hankinnoissa. Toisin sanoen, niin hullulta, kun se voi kuulostaakin, suorastaan rakastan Cybertruckin ulkonäköä. Nautin jollain kierolla tavalla myös tehdä asioita hieman eri tavalla kuin valtaväestö. Minua ei voisi kiviä enempää kiinnostaa jonkun toisen mielipide autoni ulkonäöstä.
En ole ekovouhottaja, se ehkä jo tuli selväksi urheiluautoharrastuksesta, mutta autot sähköistyvät ja haluan olla kehityksen mukana jo nyt enkä vasta 10 vuoden päästä. Teslan toimii pioneerina sähköautojen kehityksessä ja sen kyydissä pääseekin aitiopaikalle seuraamaan alan kehitystä.
Hankin 3 talvea takaperin Mitsubishi Outlander PHEV lataushybridin perheen käyttöautoksi. Sillä pääsee ajamaan pelkällä sähköllä noin 30 kilometriä eli se riittää 10 km työmatkani tekemiseen edestakaisin. Sähköllä ajaminen on miellyttävän äänetöntä, hajutonta, halpaa ja auto liikkuu ilman vaihteiden ja moottoriäänien nykimistä. Totesin isälleni parin kuukauden ajon jälkeen, että seuraava autoni voi hyvin olla jo täyssähköauto. Cybertruckin lupaama 800 kilometrin latausväli ja jatkuvasti tihenevä latausverkosto tulee mahdollistamaan helpomman elämän, kuin minkä tahansa polttomoottorikäyttöisen auton kanssa voisi ikinä olla. Lataan autoni kotona, joten hyvästi ABC, Shell ja muut tankkausasemat. Tavataan jatkossa pysähdyspaikkoina, mutta tankkaukseen teitä tuskin enää tarvitsen (ainakaan kovin usein).
- Tavaratilaa tarvitsee aina. Ei enää niin paljon, kuin vaippaikäisten kanssa kaikkine rattaineen. Niinä aikoina Chrysler Voyager oli unelmista parhain liukuovineen ja muunneltavuuksineen. CT:n kyytiin mahtuu silti oman perheen (4 hlö) lisäksi pari lasten kaveria sekä roppakaupalla tavaraa jopa lapin matkaa varten. Auto on siis suunniteltu kuudelle.
Tavallisten lava-autojen sijaan CT:ssä on lavan päälle liukuva kansi, joten tavarat pysyvät suojassa pitkäkynsiltä sekä myös kuivina. Kansi avautuu ja sulkeutuu nappia painamalla.
- Siinä on mieletön vetokapasiteetti. Voin siirtää sillä veneitä ja autoja tai mitä vain mikä ylipäätään pick-upin perään sopii.
- Ja tietysti hinta! Hintojen on ilmoitettu alkavan 39 000 dollarista ja sitä voi pitää erittäin sopivana saatuun vastineeseen nähden varsinkin, kun vertaa mitä muuta sähköllä liikkuvaa markkinoilla on tarjolla tuohon hintaan.
Syitä lienee muitakin. Ja löytyy taatusti kasa syitä miksi Cybertruckia ei pitäisi ostaa, mutta se nyt vain tuntuu oikealta valinnalta. Autohankintahan on puolet tunnetta ja puolet järkeä. Näistä 100% osuu Cybertruckin eduksi.
Enää pitäisi malttaa odottaa vähintään 3 vuotta. Toimitukset alkavat varaamani mallin kohdalla kenties vasta vuonna 2023. Ja odottavan aikahan on tunnetusti pitkä :)
Kerroin katteen laskemiseen → |